Preambule
Uvědomujíc si dosah a společenskou odpovědnost Refresheruu, rozhodli jsme se vytvořit Etický kodex Refresheru (dále jen „Etický kodex“).
REFRESHER má na prvním místě své čtenáře, diváky a posluchače – příjemce obsahu. REFRESHER se zabývá a publikuje informace, které jsou důležité, podstatné, jsou ve veřejném zájmu, ale také informace, které jsou zajímavé.
Hodnoty, zásady a pravidla dodržují všichni autoři a spolupracovníci REFRESHERu při publikování na všech platformách a kanálech, včetně sociálních sítí, a snaží se je prosazovat ve společnosti, v pracovním i soukromém životě.
Etický kodex REFRESHERu (dále jen jako „Etický kodex“) vychází z hodnot pravdivosti, vyváženosti, objektivity a ověřování faktů a z Manifestu REFRESHERu (dále jen jako „Manifest“), a také z Etického kódexu novinára1 a Etického kodexu novináře2.
Manifest
Vizí REFRESHERu je budovat moderní generaci s otevřenou myslí, která nevnímá svět černobíle. Tento cíl chceme dosáhnout prostřednictvím obsahu, který tvoříme. Našimi hodnotami jsou:
Active curiosity
Přicházíme nejen s nápady, ale současně i s návrhy konkrétních řešení, jako jich přetavit do reality. Děláme to napříč celou firmou - v jejím samotném fungování, při tvorbě obsahu, při spolupráci s klienty, ale i v jednotlivých týmech nebo mezi kolegy. Pouze nápad nestačí.
Hledáme způsob, jak být lepší než včera - jako jednotlivci, týmy, ale i jako firma.
Náš tým je zapálený do své práce a přistupuje k ní s radostí, lehkostí, nadhledem a zdravým mindsetem.
Respect to be respected
Respektujeme se navzájem, včetně našich názorů, hranic a odlišností. Díky tomu jsme schopni jasné a důstojné komunikace. Dokážeme si dávat konstruktivní zpětnou vazbu a nastavovat vzájemné očekávání.
Respekt přispívá k bezpečnému prostředí, kde každý může vyjádřit svůj názor a experimentovat.
Dáváme prostor i lidem, kteří mají jiné hodnoty, názory nebo pohled na svět - chceme je pochopit, nemusíme s nimi však souhlasit. Věříme tomu, že i pohled druhé strany nás může obohatit.
Business with integrity
Finanční výsledky jsou pro nás důležité - jde o nevyhnutelný prostředek, díky kterému můžeme vytvářet přidanou hodnotu a zprostředkovat jí nazpět komunitě.
Kontinuálně vyhodnocujeme přidanou hodnotu, kterou vytváříme pro komunitu. Hledáme způsob, jak ještě víc zvýšit kvalitu a hodnotu našeho obsahu, produktu a služeb.
Náš bussines je v souladu s našimi etickými a morálními hranicemi.
Positive Trendsetting
Sledujeme, co ve společnosti rozenuje. Jsme o krok vpřed a přinášíme čerstvý pohled na aktuální dění.
Naší prací bavíme, vzděláváme, sledujeme současné trendy a rozšiřujeme obzory způsobem, který má pozitivní dopad.
Naší komunitu a klienty zveme do světa moderní generace.
Sharp but smart
Jsme inteligentně drzí. Komunikujeme jasný názor a prezentujeme ho inkluzivně.
Naší práci děláme tak, aby ji mohli ocenit i ti, kteří zastávají odlišné názory.
Komunikujeme jazykem moderní generace, reprezentujeme jí.
Ptáme se na otázky, na které se jiní nezeptají.
Obsah tvoříme fresh způsobem.
Uvědomujeme si, že máme silný hlas, a proto ho používáme tak, abychom ovlivnili společnost k lepšímu.
Etický kodex
1. Svoboda projevu a základní zásady
- Svoboda projevu je základní vymožeností demokratické společnosti. Redakce chrání svobodu projevu obecně, jakož i individuální svobodu projevu autorů REFRESHERu (dále jen jako „autor“).
- Redakce REFRESHERu (dále jen jako „redakce“) je nezávislá na jakýchkoli společenských, politických či ekonomických vlivech, včetně vlivů zadavatelů reklamy.
- Základními redakčními zásadami, které redakce Refresher vyznává a snaží se prosazovat, jsou: nestrannost, vyváženost, objektivita, poctivost, čestnost, pravdivost, odpovědnost a důsledné ověřování faktů.
2. Cenzura
- Cenzura v jakékoli podobě je zakázána.
- Za cenzuru se nepovažuje redakční rozhodovací proces o výběru témat a námětů, ani interní redakční proces úpravy textů (editování a redigování).
3. Výhrada svědomí a konflikt zájmů
- Autor si může uplatnit výhradu svědomí, v takovém případě ho nelze nutit ke zpracování daného tématu a nemůže za to být ani postihován.
- Pokud se autor ocitne při zpracování tématu v konfliktu zájmů, ať už osobním, profesionálním, hodnotovém nebo jiném, neprodleně o tom informuje přímého nadřízeného. Nadřízený rozhodne, zda autor bude pokračovat ve zpracování tématu.
- REFRESHER je nezávislé médium, nemůže svým pracovníkům nebo spolupracovníkům zakázat podílení se na politické činnosti, ale případná politická činnost může být v rozporu s hodnotami REFRESHERu a tohoto Etického kodexu. Každý pracovník má proto povinnost informovat o své politické angažovanosti nebo kandidatuře ve volbách svého nadřízeného.
- Autor nepřijímá v souvislosti se svou prací dary nebo jiné výhody, které by mohly ohrozit základní hodnoty nestrannosti a objektivity. V případě, že přijme předmět, službu nebo jinou výhodu, informuje o tom svého nadřízeného a odhalí tuto skutečnost ve výsledném textu.
- Autor nevydává cizí dílo jakéhokoli charakteru za svůj výtvor.
4. Zdroje informací
- Autoři využívají při své práci pouze důvěryhodné zdroje informací. Informaci si zpravidla ověřují ze dvou na sobě nezávislých zdrojů.
- Autoři vždy citují původní zdroj informace bez ohledu na to, zda jde o informaci textovou, obrazovou, video nebo o jiný typ informace.
- Autoři čerpají informace z původního zdroje informace, pokud je možné jej vypátrat.
- Autoři při získávání informací nepřekračují společenské zásady a hranice slušnosti, pokud si to nevyžaduje veřejný zájem. K porušení tohoto pravidla autor musí informovat šéfredaktora, který postup schválí před zveřejněním textu.
- Autoři neplatí zdrojům za informace. Výjimku z tohoto pravidla může dát jen šéfredaktor.
- V případě, že zdroj informace požádá o utajení, Refresher mu vyhoví, pokud se nedopustil trestného činu, nebo jiného závažného protiprávního jednání, jehož odhalení převyšuje veřejný zájem informace, kterou zdroj poskytne. Odtajnit zdroj lze jen po jeho výslovném souhlasu.
- Zdrojem informací může být i profil na sociálních sítích, při jeho citování REFRESHER bere v úvahu, zda jde o soukromý nebo veřejný profil, jakož i skutečnost, zda jde o soukromou osobu nebo influencera.
- Influenceři jsou osoby ovlivňující značnou skupinu společnosti, jsou proto předmětem veřejného zájmu, taktéž jsou předmětem veřejného zájmu i jejich vyjádření na profilech na sociálních sítích.
- Z důvodu ochrany nezletilých je jejich využití jako zdroje možné jen ve výjimečných případech, pokud informace nelze získat z jiného zdroje. Nezletilé osoby si musí být vědomy toho, že informace, které poskytnou, mohou být zveřejněny.
5. Autorizace
- Refresher, v případě, že ho o to respondent požádá, poskytne mu jeho vyjádření na autorizaci.
- V případě rozsáhlého rozhovoru jej autor poskytne respondentovi na autorizaci. Respondent může autorizovat jen obsah rozhovoru, ne nadpis a výběr náhladový fotografie.
- Úpravy rozhovoru ze strany respondenta se aplikují pouze v případě, že jde o upřesnění jeho tvrzení.
- Pokud by požadované úpravy respondenta zásadním způsobem měnily vyznění rozhovoru, jeho obsah nebo respondent žádal o zásadní změnu, či smazání částí rozhovoru, Refresher mu nevyhoví.
6. Oprava
- Pokud autor zjistí, že publikoval nesprávnou informaci, okamžitě ji opraví a přiměřeným způsobem o tom informuje čtenáře, diváka, followera.
- Oprava musí mít srozumitelnou formu přiměřenou nesprávné informaci, kterou REFRESHER zveřejnil.
7. Konkurence
- Autor nebo spolupracovník REFRESHERu nemůže spolupracovat, tvořit nebo působit v jiném médiu bez souhlasu nadřízeného.
- Autor nepublikuje totéž dílo v různých médiích.
- V případě, že nadřízený souhlasí s působením autora nebo spolupracovníka REFRESHERu v jiném médiu, dotyčný má povinnost uvést svou příslušnost k redakci.
8. Reklama
- Každá reklama, reklamní spolupráce nebo jiná obchodní aktivita musí být označena bez ohledu na to, jakým kanálem REFRESHERu bude publikována.
- Obchodní oddělení a vztahy se zadavateli reklamy nemohou ovlivňovat redakční obsah a zasahovat do redakčních procesů. Obchodní oddělení je povinné informovat a zdůraznit tuto informaci klientům, kteří by měli snahu ovlivňovat nezávislost a suverenitu redakce.
- Redaktor REFRESHERu nemůže přímo komunikovat s pracovníky marketingových, PR a reklamních agentur a dalších společností v síti dodavatelů zadavatelů reklamy. Inzerenti mohou komunikovat prostřednictvím jejich přiřazené kontaktní osoby, nebo přes redakční emailové adresy, prostřednictvím vedení společnosti nebo šéfredaktora.
- Pracovníci redakce neprodávají inzerci a nemohou brát provizi z prodeje. Zájemce o inzerci mohou odkázat na obchodní oddělení společnosti.
- Redaktor nemůže zveřejnit reklamní obsah pod svým jménem v případě, jedná-li se o reklamní články, PR články, sponzorovaný obsah, do kterého zasáhl zadavatel reklamy. Reklamní články jsou přiměřeně označeny. Případy, kdy je akceptovatelné zveřejnit text ve spolupráci se zadavatelem reklamy pod jménem redaktora, jsou definovány v bodě 8.7
- Redakce nemůže zveřejnit reklamní text klienta, který vypadá jako redakční obsah a má vizuální charakter jako výsledek práce redakce, pokud zadavatel reklamy zasáhl do textu nebo podstaty článku. Mezi takové texty zapadají primárně recenze a spotřebitelské zážitky.
- Redakce a redaktor může zveřejnit text nebo obsah ve spolupráci se zadavatelem reklamy, který má charakter redakčního obsahu, pokud se jedná o obsah, který redakce produkovala a má přirozený zájem o téma a obsah, pokud zadavatel reklamy poskytl plnění a možnost obsah zpracovat, ale kromě doplnění faktických informací jinak do obsahu zadavatel nezasahoval. zadavatel může definovat pro něj důležité informace a fakta, ale je na rozhodnutí redakce, zda je považuje za správné a zahrne je do obsahu. V případě nesprávně uvedených informací má zadavatel právo informace doplnit. Zadavatel bere na vědomí, že výsledkem takové práce mediální prostor dostane, ale nemá možnost obsah přímo ovlivnit a výsledkem může být negativně laděný článek, pokud bude odrážet skutečně negativní zážitek jednotlivce nebo skupiny. Takový text bude vždy přiměřeně označen.
9. Další ustanovení
- Autoři mají nárok na přiměřené právní zastoupení redakce. Jsou povinni poskytovat REFRESHERu součinnost v souvislosti s právními postupy, následky nebo soudními spory i po skončení spolupráce.
- REFRESHER informuje o etnické příslušnosti, vyznání či sexuální orientaci pouze v nezbytném případě, je-li tato informace relevantní v kontextu předmětného díla.
- REFRESHER informuje o sebevraždách a pokusech o sebevraždu jen ve výjimečných případech a to tak, aby nedával návod k podobnému jednání.
Platnost etického kodexu od: 1.9.2019.